Zorg dat het DNA van je bedrijf bekend is bij de opleiding
- Vrijdag 21 november 2025
Eén van die manieren is ontbijtsessies, en de allereerste ontbijtsessie van de BouwAcademie Amsterdam vond plaats op maandagochtend 27 oktober. Vijftien geïnteresseerden kwamen naar Diemen om van elkaar te leren over stages en leerwerkplekken: een onderwerp waar veel uitdagingen liggen voor zowel onderwijs als bedrijfsleven. Zoals bijvoorbeeld de veelgehoorde uitdaging rondom begeleiding: er zijn onvoldoende leermeesters beschikbaar, bereid of bekwaam om leerlingen te begeleiden. En dat leidt tot studievertraging, uitstroom uit de opleiding en soms zelfs uit de hele sector.
Ook key note speaker Sander Houtenbos, mede-eigenaar van Wever Bouwgroep B.V., herkent dit. Wever Bouw is een familiebedrijf van ongeveer 60 fte in dienst in Waarland en Amsterdam. Sander geeft aan dat vakmensen cruciaal zijn voor de toekomst van zijn gespecialiseerde bedrijf. Wever Bouw heeft dan ook als doel om jaarlijks twee leerlingen aan zich te binden. Sander: ‘Het helpt enorm dat het DNA van ons bedrijf bekend is bij de opleider. Ze weten niet alleen welke leerlingen passen bij ons bedrijf, maar zelfs bij welke leermeester´. Dit was gelijk zijn tip aan andere aanwezigen: zorg dat de school je kent.
Wever bouw is een hele platte organisatie. Sander doet zelf het intakegesprek met de stagiair, waarbij het helder wordt gemaakt wat men bij Wever verwacht van een leerling: wees op tijd, stel vragen en meng je in de groep (mobiel in de keet). Sander: ‘Ik ben nog bezig met een flyer met dit soort werkafspraken die een leerling bij wijze van spreken boven z'n bed kan hangen.’ Sander geeft aan dat Wever een heel hechte club is, waar collega´s ook in het weekend samen gaan klussen. Bovendien is daar Antoinette: de “moeder” van het bedrijf, die helpt met van alles en nog wat en waar leerlingen regelmatig een goed gesprek mee voeren. Stagiairs krijgen geen aparte behandeling, maar worden gewoon opgenomen in het team. Er zijn korte lijnen en stagiairs kunnen contact hebben met iedereen binnen het bedrijf. Zo zien en ervaren ze het gehele bedrijf en dat wordt gewaardeerd. Leerlingen die hun studie afronden komen vaak in dienst en er is bijna geen verloop: collega’s blijven in de regel voor altijd collega’s.
Maar ook bij Wever bouw herkennen ze de uitdagingen rondom stages en leerwerkplekken, met name op het gebied van begeleiding. Sander: ‘Je moet er niet van uit gaan dat iedereen direct geschikt is om leermeester te zijn. Bovendien moeten we ons aanpassen aan de nieuwe generatie’. Die nieuwe generatie werkt liever vier dagen dan fulltime, zodat er voldoende tijd blijft voor familie, vrienden en hobby’s. Sander: ‘Ik heb me daar vroeger heel druk om gemaakt, maar nu zie ik dat ik me moet aanpassen om deze generatie te kunnen behouden.’ Bij Wever bouw werken ze eigenlijk standaard in drietallen. Sander: ‘Vroeger stond een leerling vaak wortel te schieten als de leermeester weer eens aan het bellen is. Daarom is een drietal belangrijk. Dit geeft rust bij de leerling én leermeester.’
Sanders tips: zorg dat de school het DNA van je bedrijf kent. Voor Wever bouw is dat bijvoorbeeld dat ze weinig repeterend werk doen, waardoor een snelle leercurve gewenst is. Het is niet altijd makkelijk om je eigen DNA te herkennen; voor jou is het immers logisch dat alles gaat zoals het gaat. Het helpt om daarover met anderen buiten je bedrijf over in gesprek te gaan. Een andere tip van Sander is om niet iedereen als leermeester op te leiden, maar alleen mensen die echt de ambitie hebben. Voer intakegesprekken waarin je de verwachtingen expliciet maakt en maak ook afspraken wat je doet als de doelen niet gehaald worden, om te voorkomen dat stagiairs te lang blijven ´doorsukkelen´ - iets wat voor alle partijen frustrerend is. Laat ze onderdeel zijn van het bedrijf en last but not least: zorg voor een Antoinette binnen je organisatie!
Op maandag 12 januari 2026 van 08.00 tot 09.30 uur is de volgende ontbijtsessie (locatie: Volmerstraat 22). Meld je hier alvast aan, meer informatie volgt!