Veel animo voor afdelingsbijeenkomst over bouwlogistiek over water
- Dinsdag 4 oktober 2022
De interesse voor de bijeenkomst was overweldigend; vanwege de beperkte ruimte moest er met een wachtlijst worden gewerkt. Uiteindelijk waren er meer dan veertig aannemers present. Ze kregen een reeks boeiende presentaties voorgeschoteld.
BouwAcademie trapt af
Michel van Erkelens opende het bal met een presentatie over de BouwAcademie, waarvoor de bijeenkomst ook de kick-offsessie was van het tweede thema Logistiek. Het thema zal in nog drie verdiepingssessies verder worden uitgediept. Bedrijven die daaraan willen deelnemen kunnen zich aanmelden bij Vincent Zijlstra, bekend van Bouwend Nederland, maar tegenwoordig werkzaam als programmamanager bij de BouwAcademie. (Vincent Zijlstra - 06 428 070 34 - v.zijlstra@rocva.nl)
Amsterdam Vaart! nadert de haven
Ook de host van de bijeenkomst, Port of Amsterdam, verzorgde een presentatie. Ingrid Visser en Kim Borgmann vertelden over het 5-jaren programma AmsterdamVaart!, dat inmiddels in de eindfase is beland. Het programma is opgestart omdat Amsterdam een enorme binnenstedelijke woningbouwopgave heeft en tegelijkertijd duurzaamheidsdoelen die in de wielen gereden dreigden te worden door de aanvoer van materiaal en materieel over de weg. Oplossing voor dat dilemma is vervoer over water. Visser en Borgmann vertelden onder meer over de hubs die aan de rand van de stad zijn gebouwd en van waaruit bouwmateriaal en zelfs groot materieel per boot naar de diverse projecten worden vervoerd. Ze benadrukten onder meer dat vooral vanwege de vergunningstrajecten voor deze vorm van transport gemeente en aannemerij, en aannemerij en onderaannemers, nauw moeten samenwerken.
Vrolijk makend cijfermateriaal
TNO keek naar de effecten van de usecases onder de Amsterdam Vaart!-vlag. Jorrit Harmsen van het onderzoeksinstituut trakteerde de aanwezigen op blij makende cijfers. Door ‘alles van de kade de gracht in te duwen’, zoals hij het gekscherend omschreef, zijn 20.000 buitenstedelijke en 16.000 binnenstedelijke vrachtwagens van de weg gehaald, zijn er 40% minder binnenstedelijke kilometers gereden, is stikstof-emissie met 35% gereduceerd en werd 950 ton minder CO2 uitgestoten.
Communicatie is cruciaal
Marcel Ludema, adviseur bouwlogistiek van Gemeente Amsterdam, vertelde over de (Bouw)logistieke strategie en de plannen van de gemeente. Hij lichtte het belang van vervoer over water toe en de noodzaak om eisen en regels te gaan stellen als het om bouwlogistiek gaat. Hij gaf aan dat communicatie van cruciaal belang is om partijen mee te krijgen en te zorgen dat de capaciteit van bijvoorbeeld de hubs beter wordt benut. Verschillende aannemers reageerden op zijn constatering dat ook de interne communicatie binnen de gemeente beter moet. Ze wezen hem er onder meer op dat projecten regelmatig vertraging oplopen door stroperige vergunningstrajecten.
Verhalen uit de praktijk
Het leukste voor bouwers zijn vaak de praktijkvoorbeelden, en die waren er ook bij deze themabijeenkomst. Ruben Vrijhoef, projectadviseur van Amsterdam Vaart!, zette de schijnwerpers op de renovatie van de Universiteit van Amsterdam. Bij de aanbesteding van dit project werd gevraagd om 95% van het vervoer over water te doen. De resterende 5% kon over de weg, maar dan wel emissievrij en elektrisch. Vrijhoef zette uiteen wat voor vergunningen er nodig waren voor het project. Ook vertelde hij over de uitgebreide checklist die werd gehanteerd om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat kade en ligplaatsen op de juiste momenten beschikbaar waren.
Innovatief treintje
Een tweede praktijkverhaal werd gedaan door Fred Groot, projectleider bij Beens Groep. Dat bedrijf werkt aan het herstel van de kademuren van de Herengracht. Het was de bedoeling dat het gezelschap dat project zou bezoeken, maar door een heftige onweersbui viel dat plan in het water. Groot deed zijn verhaal daarop in het Havengebouw met behulp van foto’s en een filmpje. Hij deed onder meer uit de doeken hoe Beens Groep de verplichting om een prefab bouwmethode te hanteren enthousiast had opgepakt. Zijn uitleg over het treintje met pontons waarop de verschillende bouwfasen langs de kade werden uitgevoerd, riep enthousiaste reacties op. Maar ook kritische vragen als "Wat kost dat wel niet?". Volgens Groot is dat een ouderwetse vraag, maar zou je de vraag moeten stellen "Wat heeft het opgeleverd?".
Alles bij elkaar een intensieve maar zeer informatieve en boeiende bijeenkomst die de aanwezigen veel heeft geleerd over de koers waarop de bouwlogistiek in de hoofdstad ligt.