Zoeken

Bijvoorbeeld Stageplaats, Aanmelden Werk-studie project

The Game Bouwlogistiek @Work geeft spelenderwijs inzicht in kostenbesparing en verduurzaming

  • Maandag 7 november 2022
Binnen het thema Logistiek in de Bouw behandelen we verschillende  onderwerpen. Tijdens de kick-off van het thema in het Havengebouw was er speciale aandacht voor bouwlogistiek over water. In deze verdiepende sessie nemen we de tijd om praktisch aan de slag te gaan met het daadwerkelijk toepassen van bouwlogistiek via een ‘serious game’. Circa 25 derdejaars studenten van de opleiding Middenkaderfunctionaris Bouw (MBO College Noord) gingen de uitdaging aan tijdens The Game Bouwlogistiek @Work.

Kansen en mogelijkheden

Arjan Walinga, expert BIM onderwijs en Bouwlogistiek binnen Bouwend Nederland, nam de studenten mee in de wereld van Bouwlogistiek en de opdracht om de stad Amsterdam te verduurzamen. Welke kansen en mogelijkheden biedt bouwlogistiek hierin?  En hoe kan innovatie in de bouwlogistiek een bijdrage leveren om de stad veiliger, milieuvriendelijker en toekomstbestendiger te maken?

Ontwikkeld door TNO

Op al deze vragen gaf Siem van Merriënboer,  Logistics consultant bij TNO Mobility and Logistics, het antwoord met de mede door hem ontwikkelde game Bouwlogistiek @Work. Een verrassend leermiddel dat spelenderwijs snel duidelijk maakt welke onderdelen binnen bouwlogistiek essentieel zijn, met aandacht voor de 3 P’s: people, planet én profit.

Waar gaat The Game over?

Het optimaliseren van logistieke processen is steeds belangrijker geworden in de bouw. Ketenpartijen zien vaker de voordelen van onderlinge afstemming en samenwerking. Er worden allerlei initiatieven opgestart om dit in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld bij het concept ketenregie werken leveranciers, transporteurs en uitvoerders samen om de planning en uitvoering van een bouwproject in goede banen te leiden. De serious game Bouwlogistiek @Work laat deelnemers ervaren wat het belang is van een strakke planning, wat de onvoorspelbaarheid en impact is van externe factoren en wat de effecten van innovaties in de bouwlogistieke keten zijn.

Voordelen op de korte en lange termijn

De serious game wordt ingezet in onderwijs en training van zowel personeel als studenten om bewustwording en kennis rondom ketenregie en andere bouwlogistieke innovaties te vergroten.

  • (Bouw)logistieke partijen worden gestimuleerd om samen te werken in de logistieke keten van één of zelfs meerdere bouwprojecten.
  • Deelnemers kunnen in een veilige omgeving ervaren wat de effecten van innovaties in de bouwlogistieke keten zijn en de praktische invulling hiervan met andere betrokken partijen bespreken.

Klaar voor de start

In drie rondes werden de teams op de top van hun kunnen getriggerd om oplossingsgericht te handelen, te plannen en keuzes te maken om daarmee een optimaal resultaat te behalen. Hierbij moest men kostenefficiënt te werk gaan, met een optimale CO2 reductie, zo min mogelijk buurtoverlast veroorzaken en op tijd opleveren. Fanatiek werd er onderling gestreden om tot een uiteindelijk winnend team te komen.

Reacties

Student Middenkaderfunctionaris Bouw: ‘Ik vond het spel heel leuk om te spelen. Het is heel iets anders dan gewoon les van een docent, je moet nu echt zelf iets doen. De uitleg was eigenlijk best goed te begrijpen, ondanks dat ik dyslectisch ben. Ik wist helemaal niet dat er zoveel ritten nodig waren om al het materiaal naar de bouwplaats te brengen. Ik ben blij dat ik erbij was!’.

Student Middenkaderfunctionaris Bouw: ‘Kun je dit spel ook downloaden op je telefoon?’.

Vincent Zijlstra (BouwAcademie Amsterdam): ‘Ik vind zo’n game echt een aanvulling voor het onderwijs. Het spel kan volgens mij goed worden ingezet als introductie van een lessenreeks, waarin je vervolgens dieper in kunt gaan op alle aspecten die langskomen in het spel, zoals het belang van planning en onderhandelingen, de rol van de gemeente en de waarde ketensamenwerking. Daarbij vinden de studenten het gewoon heel leuk om te doen.

Arjan Walinga (Koninklijke Bouwend Nederland): ‘Waar we merken dat het voor wat oudere deelnemers aan het spel vaak wat langer duurt voor ze in de gaten hebben hoe alles werkt, hebben studenten het écht snel door. Zij ondervinden daardoor minder hinder van de techniek en kunnen vervolgens meer tijd besteden aan de inhoud van het spel: in dit geval de planning van het bouwproces en het reageren op de externe factoren, zoals leveringsproblemen, vorstverlet en diefstal op de bouwplaats.

Kortom: “Leren zou een stuk leuker en makkelijker gaan, met dit soort games. Ik hoop dat in de toekomst, meer leerzame games oppoppen. Ga zo door!!!

<-------